woensdag 14 juni 2017

Vakantie boek


Altijd als ik op vakantie ga, begin ik al weken 
daarvoor te zoeken naar het perfecte boek om te lezen.
Dan ga ik naar de boekwinkel en dan blader ik 
in het ene boek en het andere, dan denk ik; hmm, 
of zou best kunnen of ik zie nog helemaal niets..
Ook zoek ik in de kringloopwinkel, je kan gewoon 
wel eens geluk hebben dat je iets moois tegenkomt,
wat nog niet al te beduimeld is, of nog erger dat iemand 
dingen onderstreept heeft, ik wil helemaal niet weten
wat iemand anders belangrijke of mooie zinnen vond.
Van heel veel vakanties weet ik nog heel goed welk boek
ik las, dat is dan voor altijd met die vakantie verbonden.
(zo herinner ik me nog; Obsessie van A.S Byatt, De gifhouten
bijbel van B. Kingsolver en Zeitoun van Dave Eggers.
Ik neem ook wel eens een boek mee wat me helemaal niet
bevalt, hoewel ik het zorgvuldig heb gekozen, ooh,
dat is dan zo ontzettend balen (zegt iemand 
dat nog wel eens; balen, of is dat uit de tijd :-)?


Dit jaar was een goed boeken-vakantie-jaar, van Fem,
mijn vriendin, kreeg ik het zevende deel van de 
Frida Klein serie van Nicci French, dat zijn de boeken 
met elke keer een weekdag in de titel, je moet wel
echt bij de maandag beginnen anders raak je de draad kwijt.
Elke keer dat er een deel uitkomt stuurt ze mij als cadeau,
zo lief en nu was er net een nieuwe voordat ik weg ging.
Ook las ik Het huis met de schaduw van Aminatta Forna,
het is zo'n klein boekje, een dwarsligger, met dunne bladzijden,
dat is wel even wennen, maar werkelijk een prachtig boek.
Ik wil dat graag door geven aan iemand, ik vind het fijner
als het gelezen wordt dan dat ik het hier op de stapel leg.
Dus mocht je het willen ontvangen, het is een klein beetje
beduimeld, haha, maar ik maakte er geen aantekeningen in,
laat dan een reactie achter.
Ik zou het ook leuk vinden om te horen welk boek 
jij wil lezen op vakantie, of dat je een reader meeneemt.
(dat zou ik ook kunnen doen, maar ik hou 
van het ritueel vooraf en van echt papier)

Ik wens je een fijne dag
-X-

22 opmerkingen:

  1. Ha Ingrid, ik ga zaterdag op vakantie naar Bologna en heb gister een spiksplinter nieuw boek uit de bieb gehaald. Ik had het boek gereserveerd,ik ben de allereerste lezer, het is een pas verschenen boek.Ik had het al in de winkel gezien. De titel is "De bewaarder van gevonden voorwerpen", geschreven door Ruth Hogan. Op de achterflap staat o.a. "'De bewaarder van gevonden voorwerpen'is een charmante, ontroerende roman over niet ingeloste beloftes en over de grote betekenis van kleine dingen". Ik heb zomaar het idee dat het boek ook wel bij jou past...
    Maar goed, in mijn reistas is altijd nog wel plek over voor zo'n fijne kleine dwarsligger!
    Ik wens je een heerlijke zonnige dag, groet Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik doe graag mee, dat lijkt me leuk, en zeker zo'n klein boekje,...handig voor op vakantie. Ik ben zelf nog steeds niet helemaal los van het boek De nachtegaal Kristin Hannah....dat is een boek over de oorlog (ben ik meestal niet direct fan van) maar deze was zo zo mooi, en zo echt beschreven ...dat je zelf op het platteland va Frankrijk mee loopt....een aanrader dus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb Frieda Klein ook liggen, volgende week woensdag ga ik er in beginnen. Soms stel ik het erin beginnen uit ,als ik het heb gelezen is die fijne verwachtingsvolle spanning weg. Ik las pas het boek van Mankell . Le retour du professeur de danse, over de periode na. WO11. Geen echte Mankell vond ik maar wel heel goed geschreven en heel erg spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, boeken, ik houd ervan! Veel fijner dan de e-reader, want ik vind het altijd fijn om even te bladeren en soms wil ik de laatste bladzijde vast even lezen... Ik doe graag mee, het klinkt goed en fascinerend. Deze zomervakantie ga ik in ieder geval Ik ben Pelgrim lezen, volgens echtgenoot een fantastisch boek! Dat hoop ik dan maar :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Balen doe ik regelmatig nog en is volgens mij van alle tijden. Ik ben niet zo'n 'dikkeboekenlezer'. Meestal koop ik ter plekke wat tijdschriften en neem er ook een aantal mee op reis. Een gebundeld boek met korte verhalen vind ik heerlijk. Op reis kijk ik vooral heel goed rond en maak daar aantekeningen van, iets wat heerlijk is om na verloop van tijd nogmaals te lezen.
    Als ik dan toch een boek mag kiezen voor deze zomer dan is het; De geschiedenis van de bijen van Maja Lunde!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om zo vooraf een goed boek te zoeken, beetje vakantiepret vooraf. Ik ga vaak niet op vakantie maar ik lees graag een boek in de tuin, meestal 1 van de bieb. Ik neem vaak een hele vracht romans en handwerkboeken mee. Ik heb al zo veel boeken dus ik gun het een ander

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met het uitzoeken van boeken begint de vakantie al een beetje. Heerlijk, al blijft het moeilijk om niet al met lezen te beginnen zodra de boeken in huis liggen. Wat ik ga lezen in de vakantie? Hmmm, het is nog onduidelijk of er vakantie komt. Gelukkig is lezen ook thuis fijn om te doen.
    Ik heb Het huis met de schaduw al gelezen. Dus ik gun het iemand anders, die het mee kan nemen op vakantie.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja heerlijk lezen op vakantie. Lekker in een hangmat ergens in de schaduw.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'De bewaarder van gevonden voorwerpen' heb ik toevallig ook net van de bieb, Karin. Ik ben er erg benieuwd naar. Maar eerst ben ik nog bezig in 'Het beste van Adam Sharp' en in 'Wij'. Hopelijk zit er een leuke tip voor je tussen. Alvast veel (lees)plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat leuk Margriet! Ik ben benieuwd wat we er van vinden! veel leesplezier! groet Karin

      Verwijderen
  10. Voor mij geen e-reader, want ik ben dol op papier en vooral op de geur van Echte Boeken :-) Een dwarsligger vind ik geweldig om mee te nemen in het vliegtuig, omdat ze zo makkelijk in je tas passen en de perfecte afleiding zijn zodat ik niet denk aan neerstorten, haha! Deze dwarsligger zou dus zeker mee mogen op mijn volgende tripje. Voor de zomer verheug ik me op de biografie over Koningin Juliana en ik ga ook alle Harry Potter's weer eens herlezen. Misschien ook leuke tips voor jou?

    Groetjes,
    Suzanne en een pootje van Bailey

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lief dat je dit boek wilt delen! Zou nog meer voorpret betekenen, want we zijn druk aan t kijken waar we over 3 1/2 week naartoe gaan. Grote kans dat we heerlijk naar la douce France gaan :-) En ik moet nog op zoek naar mooie vakantieboeken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik lees veel dwarsliggers omdat ze zo goed in mijn handtas passen. Maar ze zijn wel ineens een pak duurder geworden helaas. Of boekjes van penguin ( geloof ik ), dat zijn ook zo'n kleintjes.
    Ik heb toevallig net een aar boeken besteld voor mijn komend vakantieverblijf in Parijs. Al lees ik ze waarschijnlijk niet allemaal, ik heb toch graag voldoende leesvoer bij. Maar op zo'n vakantie lees ik niet zoveel, dat is eerder iets voor op het strand of aan een zwemband en dat doe ik niet zo vaak. Maar toch: stel dat ik ziek word of het een hele tijd regent? Dan heb ik toch echt én genoeg boeken, én haakgerief, én tekengerief nodig Niet? Ik had ineens zin om boeken te herlezen die ik als jong meisje graag las: detectives van een zekere Rex Stout met als hoofdpersoon een dikke knorrige detective die op zijn dak in een serre orchideeën kweekt. Ik vond ze helaas niet in het nederlands en heb dus maar een paar engelse exemplaren besteld. Wordt nog een hele klus om ze te lezen, en met wat geluk kan ik met veel plezier in een schaduwplekje aan de seine met zicht op de notre dame en de voorbij komende boten wat zitten lezen in engelse boeken uit mijn jonge jaren. ik kijk er al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, en de boeken met Frieda Klein vind ik ook heerlijk! Al moet ik de laatste nog lezen!

      Verwijderen
  13. En het beste nieuws? Het 'Zondag'-deel (dat ik ook erg graag wil lezen) is niet het laatste ;). Er schijnt nog een soort overkoepelend 8e deel te komen. *juicht zachtjes*
    Ik lees nu Judas, van Astrid Holleeder, verbijsterend leven heeft die vrouw... ik heb met haar te doen! Dikke pil van bijna 600 bladzijden dus die gaat wel een vakantie lang mee, ik heb hem bijna uit.
    En onlangs viste ik uit een tweedehandsboekenkast in de hal van het ziekenhuis 'Een keukenmeidenroman' van Kathryn Stockett. Ik had het al gelezen maar het is zo'n fijn boek (de film ook trouwens) dat ik er blij om ben dat het nu in mijn kast staat. En niet eens beduimeld ;)
    Liefs, Tink
    (die ook véél liever een papieren boek leest!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. "De Ijsmakers" van Ernest van der Kwast is ook heel leuk om in de zomer te lezen
    Groetjes, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk dat ik deze zomer alle boeken van Renate Dorrestein weer eens ga herlezen! Al 30 (!) jaar één van mijn favorieten...
    Groet, Desiree.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nachtblauw simone van der vlught is erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben net begonnen in Gij Nu van Griet op de Beeck. Kom hier dat ik u kus vond ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ovwat ken ik dat gevoel. De vakantie begint in mijn hoofd met het zoeken naar de leukste boeken. Ik heb vorig jaar op MP een hele stapel Leni Saris gescoord en in de vakantie gelezen, gewoon jeugdsentiment. Want of ze nu echt zo mooi zijn ... En Een keukenmeidenroman, werd hier ook al genoemd. Echt ontspannend. Dit jaar scoorde ik al een stapeltje Flow-tijdschriften. En ik ben nog op zoek naar het allermooiste boek. Maar ik ga pas over vier weken, dus nog wel tijd genoeg. Zou het misschien jouw dwarsligger mogen zijn? Ik waag een kansje... misschien gaf je m al lang weg hoor... ik ben n beetje last met reageren. Geniet van de zomer!!! Groetjes van een stille genietster van je blog!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En nee.... echt geen reader... ik wil een boek van papier met echte bladzijden.... Hoewel ik wel altijd mijn trouwe ipadje meeneem. Dat dan weer wel. Maar echt lezen, dwz verdwijnen in een verhaal van het leven van andere mensen, dat kan alleen van papier 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank je wel voor de boekentips! Ik heb alle 7 delen van Frida Klein op Storytel gevonden en ben verslingerd! Ik vrees dat ik ze allemaal uit heb voor mijn vakantie begint ��
    Ik heb de laatste maanden zoveel verschillends gelezen maar het meest indrukwekkend vond ik Het Keukenhuis van Kathleen Grissom en Witte Vleugels, zwarte vleugels van Sue Monk Kidd. Momenteel ben ik ook bezig in Ode aan de brief van Simon Garfield, ken je die al?
    Veel leesplezier!!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)